2022 júliusában az Erasmus + KA122-SCH egyéni mobilitás programjának keretében lehetőségem nyílt részt venni Madridban egy kéthetes spanyoltanár-továbbképzési kurzuson, melyet a Don Quijote nyelviskolában tartottak az ENFOREX – Centro de Estudios Internacionales – intézet szervezésében. A kurzus kiválasztásánál elsődleges szempont volt, hogy az ott tanultakat és a megszerzett tapasztalatokat minél hatékonyabban tudjam a mindennapi oktatói munkámban hasznosítani, ezért döntöttem egy konkrétan spanyoltanároknak szóló tanfolyam mellett.
A pályázat megnyerése után derült ki, hogy a nyárközépi időpont miatt a legtöbben inkább a tengerparti Málagában tartott, szintén az Enforex által szervezett, hasonló tematikájú tanfolyamra jelentkeztek, ezért a fogadó intézmény igyekezett a kevés számú Madridba pályázót is oda átirányítani, de mivel nekem addigra már megvolt a repülőjegyem, túl sokba került volna a helyszínváltoztatás. Mint a tanfolyam kezdetekor kiderült, rajtam kívül egyetlen kolléga ragaszkodott Madridhoz, így a kurzus két résztvevővel zajlott le. Negatív következmény: a kettőnk által befizetett tandíjból (a hospitálásokon kívül) mindössze napi két tanórát tudtak nekünk biztosítani. Pozitív következmény: az adott témakörökön belül a tanárok a lehetőségekhez mérten kettőnk igényeihez igazították a tananyagot, és az órák igazi interaktív, kollokvium-szerű foglalkozásokká alakultak.
A kurzus címe – Curso de repaso para profesores de español – valamiféle ismétlő jelleget sejtetett, de valójában szerencsére inkább a felfrissítő, továbbképző koncepció jellemezte. Az órák fele nyelvtani témákat járt körül (múlt idők, kötőmód, névmások, létigék). Ezeken a foglalkozásokon a már ismert alapjelenségek átismétlésén, tisztázásán túl ezek egy időszerűbb, szabadabb felfogásába nyerhettünk betekintést, mely a nyelv felhasználói oldalról való megközelítésén alapul. Tanulságos gyakorlat volt elmozdulni a hagyományos, szabályközpontú, centralizált nyelvtankezeléstől a kifejezésmódok sokszínűségét elfogadó irányba. Több évtizedes gyakorlat után is rácsodálkoztam, hogy egyes jelenségek, kifejezések, amelyeket én eddig hibának, de legalábbis nyelvi pongyolaságnak tekintettem, tulajdonképpen elfogadhatók, „beleférnek” a mindennapi élet kommunikációjába, hiszen a nyelvet a nyelvhasználók alakítják, és amit sokan használnak, az egy idő után óhatatlanul normává vagy legalább is elfogadhatóvá válik.
A szókincs és a lexikai ismeretek bővítését célzó órán hasonló tapasztalatok értek. A kor követelményeivel lépést tartó, gyakorlatorientált, a kommunikációra és együttműködésre épülő feladatokat és metódusokat ismerhettünk meg, melyek a diákokat önálló gondolkodásra, kreativitásuk használatára sarkallja mind a szóbeli, mind az írásbeli közlésfolyamatok során.
A kurzuson mindezeken kívül naprakész ismereteket szerezhettem a mai Spanyolország közéletéről, kulturális jelenségeiről, államberendezkedéséről, a Közös Európai Nyelvi Referenciakeretről és a nemzetközileg validált spanyol nyelvvizsgákról (DELE, SIELE), valamint az audiovizuális eszközök tanórai használatáról.
A tanórákon kívül öt alkalommal hospitálásra kerül sor az iskolában. Az A1-es szinttől C1-ig tekinthettem meg különböző órákat. Minden csoport vegyes nemzetiségű volt, a diákok életkora 16 és 60 év között mozgott, s bár a magyar közoktatásban nyilván nem ezek a jellemző paraméterek, érdekes volt megfigyelni, hogy az egyes nemzetiségekhez tartozó tanulók miben nyújtottak jobb teljesítményt a többieknél, mi okozott nekik gondot, mihez igényeltek több időt, stb, hogyan tudtak ezen különbözőségek ellenére sikeresen együtt dolgozni, s ebben mekkora szerepük van a jól képzett, a legújabb kompetenciákkal, a legfrissebb tudással rendelkező, nyitott és igényes, tehetséges pedagógusoknak.
Minden hospitálásról elemzéssel és megjegyzésekkel ellátott jegyzőkönyvet kellett készítenem, mert az iskola igényelte a szakmai visszacsatolást.
Az elszállásolás sem hagyott semmiféle kívánnivalót maga után: egyszemélyes, fürdőszobával ellátott szobát kaptam, ahonnan az iskolába mintegy 10 perces gyaloglással értem be.
Összességében a projekten való részvételem nagyon praktikus, tanulságos, élményteli és célirányos volt.

35. Országos Tudományos és Innovációs Olimpia
Akrobatikus Rock and Roll Világkupa aranyérem
Interaktív, tornatermi táncelőadás
Iskolai helyesírási verseny
Cinemira videóverseny
Operalátogatás – 12.e
Rossztanuló – tantermi előadás