Iskolapszichológus

ISKOLAPSZICHOLÓGIA – BEMUTATKOZÁS

Nagy Sándor vagyok, a Budai Gimnázium iskolapszichológusa. Pszichológusi diplomámat a KLTE-n (Debreceni Egyetem elődje) szereztem meg 1997-ben, a Pedagógiai szakpszichológusi diplomát az ELTE-n 2001-ben.

Alapvetően többféle módszerrel dolgozom, gyakran alkalmazok a mindenkiben jelenlévő kreativitásra építő módszereket ezzel támogatva a diák belső erőforrásainak mozgósítását  Az egyéni foglalkozások során minden diáknak igyekszem a megfelelő módszert megtalálni, és hiszem, hogy mindenki rendelkezik olyan belső erőforrásokkal, amelyeket mozgósítva tud dolgozni a problémán. A diákokkal való munkát a tanácsadás, a serdülő konzultáció, és támogató beszélgetés jellemezi.

Gimnáziumi iskolapszichológus tapasztalataim alapján különösen fontosnak tartom a teljesítmény okozta stressz- és szorongás oldását, az önbizalom, motiváció, és figyelem-koncentráció erősítését. Állandó feladataim közé tartozik a kortárs kapcsolatokban, konfliktus-helyzetekben jelentkező nehézségekkel való foglalkozást, az elakadásokban és probléma-helyzetekben való megtámogatást, és a döntések meghozatalának segítését (pl. a pályaválasztás, továbbtanulás, stb.). Az egyéni lehetőségek mellett az iskolai/osztály közösség vizsgálata, és fejlesztése, valamint rendhagyó osztályfőnöki órák, csoportos- tematikus konzultációk és önismereti foglalkozásokra is leehetőség van.

Iskolapszichológusként a munkámnak szerves része a szülőkkel és pedagógusokkal való konzultáció is, ahol indirekt módon is segíthetünk a tanulóknak.

Mit csinál az iskolapszichológus?

Az iskolapszichológus olyan pszichológiai és pedagógiai képzettséggel rendelkező szakember, aki a pszichológia eszközeivel, elfogadó és támogató attitűdjével segíti a pozitív iskolai légkör fenntartását, a nevelési-oktatási intézetben folyó pedagógiai munka hatékonyságát. Az iskolapszichológus egyfajta “híd” szerepet tölt be: tevékenysége a gyermek – szülő – pedagógus hármasával való szoros együttműködésben valósul meg.

A pedagógusok munkáját segítő szakemberként én is azért vagyok jelen az iskolában,

  • hogy az iskola nevelő-oktató munkáját segítsem,
  • hogy közreműködésemmel a diákok képesek legyenek belső lehetőségeiket optimálisan kihasználni,
  • hogy a fiatalok személyisége a lehető legjobban formálódjon és fejlődjön az oktatás-nevelés folyamán.

E célok elérése érdekében egyéni és csoportos felméréseket végzek, ismeretterjesztő tevékenységet folytatok, pszichológia szakkört vezetek, egyéni tanácsadást tartok diákoknak, szülőknek. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy mint iskolapszichológusnak, a kompetenciám a konzultáció és a néhány alkalommal történő (rövid) tanácsadás, azonban nem vagyok terápiás szakember, elsődleges feladatom az egészséges személyiség optimális fejlődésének segítése prevenciós módszerekkel. A hozzám fordulók tehát alapjaiban egészséges személyek, legtöbbször fiatalok, akiknek gondjaik, problémáik többnyire alkalmiak, s ahhoz kérnek támogatást, hogy mélyebben megismerve elakadásuk természetét, túllépjenek azon.

Kedves Diák!

Néhány példa azokra a problémákra, amelyekkel hozzám fordulhatsz:

  • olyan dolog történt az életedben, amivel nem tudsz megbirkózni (családi események, iskolai beilleszkedési nehézségek, szeretett személy elvesztése, stb.),
  • gyakran ok nélkül változik a hangulatod, sokszor lehangolt, esetleg ingerült és agresszív vagy, és nem tudod, mi lehet ennek az oka,
  • nehezedre esik a tanulásra koncentrálni, vagy úgy érzed, sokat tanulsz, de nem elég hatékonyan,
  • problémát okoz az ismerkedés, vagy nehézségeid vannak a párkapcsolatodban,
  • bizonytalan vagy, hogy milyen pályát vagy milyen fakultációt válasszál,
  • megoldhatatlannak tűnő konfliktusaid vannak szüleiddel, testvéreiddel, tanáraiddal vagy osztálytársaiddal,
  • nehezen találod a helyed a kortársaid között, nincsenek barátaid, vagy úgy érzed, senki nem ért meg.

Ha úgy gondolod, hogy ezekhez hasonló vagy más gondjaidat szívesen megosztanád velem, fordulj hozzám bizalommal. A személyes tanácsadás mindig négyszemközt zajlik, a pszichológus a rábízott titkokat köteles megőrizni.

Kedves Szülő!

Néhány példa azokra a problémákra, amelyekkel megkereshet:

  • a szokásosnál súlyosabbak konfliktusai gyermekével, régi jó kapcsolatukban valami megváltozott, és valamiért nem találják a közös hangot,
  • nyugtalanítja, hogy az utóbbi időben jelentősen romlott gyermeke tanulmányi eredménye,
  • úgy érzi, hogy a családban (válás, párkapcsolati problémák, haláleset vagy más események miatt) kialakult helyzetet szakember segítsége nélkül képtelen kezelni. Szeretné gyermekét támogatni, de látja, hogy az otthoni feszültségek ezt lehetetlenné teszik, és mindez kihatással van gyermeke iskolai magatartására és teljesítményére is.

A konzultációs alkalmak során a szülővel/szülőkkel közös munkát végzünk annak érdekében, hogy gyermekük problémájára megoldást találjunk. Sokszor a szülő hozzáállásának, szemléletének változása önmagában elegendő a konfliktusok rendeződéséhez, és a gyermek kiegyensúlyozottabbá, magabiztosabbá válik otthon és az iskolában is.  Amennyiben úgy érzi, hogy szívesen beszélgetne velem gyermeke kapcsán, úgy kérem, forduljon hozzám bizalommal!

Mire jó, és mire nem az iskolapszichológia?

Pszichológus az iskolában

https://mipszi.hu/cikk/130318-pszichologus-iskolaban

Mire nem jó az iskolapszchológus?

https://budapest.imami.hu/gyermekneveles/mire-nem-jo-pszichologus-az-iskolaban

Elérhetőségek

Helyszín:

Budai Gimnázium, III. emelet A307-es szoba

Időpontok:    

Kedd:                        16.00 – 18.00

Csütörtök:                8.00 – 12.00

Szerda, Péntek         9:30 – 15:30

A konzultációkhoz minden esetben előzetes bejelentkezés szükséges. Időpontokat személyesen, e-mail-es bejelentkezés alapján, vagy telefonon lehet kérni az alábbi elérhetőségen:

            E-mail: pszichologus@budaigimnazium.hu

Mobil: 06-20-942-3191

Önkéntesség és titoktartás!

Az iskolapszichológust mindenki önként, saját problémájával keresheti fel. Az iskolapszichológus senkit nem kényszeríthet konzultáción való részvételre, illetve harmadik személy nem rendelhet be hozzá senkit, az érintett beleegyezése nélkül. A beszélgetések során elhangzottakkal kapcsolatban – a rendkívül súlyos, ifjúságvédelmi krízishelyzeteket leszámítva – az iskolapszichológust szakmai titoktartás kötelezi. Szakmai kompetenciája körébe tartozik a konzultáció és a néhány alkalmas pszichológiai tanácsadás, a terápia azonban nem. Ha mégis ez utóbbira lenne szükség, akkor segít felvenni a kapcsolatot a megfelelő intézményekkel és szakemberekkel.