Erasmus pályázat keretében, Horvátországban, Rovinjban egy egyhetes módszertani kurzuson vettem részt Kreativitás az angolórákon címmel.
Az első nap az ismerkedésről szólt. Szerencsére kis létszámú csoportunk volt. Vegyesen olaszokból és magyarokból tevődött össze a csoport, de az olaszok később érkeztek, így az első esti találkozóhoz ők később tudtak csatlakozni. Ennek köszönhetően a trénerünkkel részletesen meg tudtuk beszélni, hogy mi lenne a leghasznosabb nekünk a magyar iskolarendszerben, és ezekhez alakította a tanfolyamot.
Hétfőn kezdődött a tényleges kurzus. Először egy beszélgetésre ráhangoló, motiváló feladatot néztünk, amit az órák elkezdésénél tudunk használni. Amellett, hogy a színes emojik, és a diákok mozgásban tartása úgy gondolom nagyon is aktivizálja a tanulókat, szókincsfejlesztést is bele lehet csempészni ebbe a feladatba. Amit kiemelnék még erről a napról, az szintén egy beszédkészséget fejlesztő feladat. Ahol a témák kiválasztásáról beszéltünk, és ötleteket kaptunk, hogy egy adott témakörön (család, szabadidő, utazás stb.) belül, hogyan tudunk úgy kiválasztani egy altémát, hogy az a diákok számára érdekes legyen. Ehhez szükség van arra, hogy azt érezzék, hogy irányított kereteken belül, de kapnak választási lehetőségeket.
Oxfordból jött az oktatónk, ami nagyon jó volt, mert sok mindent megtudtunk a náluk ténylegesen a mindennapokban használt nyelvről. A következő nap pontosan erről szólt, olyan idiómákat és szókapcsolatokat mutatott nekünk, amik sokszor előfordulnak Nagy-Britanniában a beszélt nyelvben. Ehhez kapcsolódtak további szókincsfejlesztési feladatok. Javaslatokat kaptunk a vonzatos igék tanítására, amik segítik a diákokat, hogy rögzüljenek ezek a szerkezetek. Ehhez fontos a vizuális segédanyag. Trénerünk képeket használt, illetve ajánlotta, hogy kössük össze beszédkészség fejlesztéssel, mert adott szövegkörnyezetben használva könnyebben megjegyzik a tanulók a kifejezéseket. További segítség lehet a diákoknak szavak memorizálására a ’banana game’, ahol vagy a csoport választ ki egy szót, vagy ezt a tanár adja meg, amiről egy valaki nem tud a csoportból, akit pár percre kiküldenek a teremből. Majd amikor visszajön, neki ki kell találnia a szót úgy, hogy mindenki mond egy mondatot vele, csak az adott szó helyett azt mondja, hogy banana. Ezzel nemcsak rögzül az új kifejezés, de mondatokat is kell alkotniuk, és szórakoztató a feladat.
A CLIL (Content and Language Integrated Learning) alkalmazásához is kaptunk segítséget. Trénerünk mutatott honlapokat, ahol autentikus cikkeket találunk szinte bármilyen témakörhöz, tantárgyhoz kapcsolódóan. Ezzel egyszerre fejleszthetjük a diákok szókincsét, és az adott témában is el tudnak mélyülni. Hosszú cikk esetén, alkalmazhatjuk a mozaik módszert, így a lényegkiemelést és az új kifejezések használatával, annak angol nyelven történő továbbadását is gyakorolják.
Nyelvtani részek gyakorlásához egy nagyon jó motiváló játék lehet a grammar gamble, ahol csoportokban dolgozva kapnak mondatokat a diákok, és minden mondatnál el kell dönteniük, hogy nyelvtanilag helyes vagy helytelen a mondat, majd meg kell beszélniük, hogy mennyire biztosak ebben, mennyi játékpénzt tesznek fel a kiinduló összegből arra, hogy jó a válaszuk. Az a csapat nyer, akinek a legtöbb játékpénze lesz az utolsó mondat után.
A kurzus utolsó két napján képek, videók és zenék használatához kaptunk ötleteket. Mutatott a trénerünk egy brit kultúrához kapcsolódó kvízt. Különböző képekről (zenészek, ételek, épületek, fesztiválok) csoportokban kell megmondani a diákoknak, hogy mit látnak, és a legtöbb fotót helyesen felismerő csapat nyer.
Videók használatához egy olyan ötletet kaptunk a beszédkészség fejlesztéséhez, hogy csoportokban megnéztünk rövid videókat, és a látott történetet el kellett mesélni a másik csoportnak, akik addig kimentek a teremből. Utána a filmekkel kapcsolatos további kérdésekkel lehet folytatni a beszélgetést.
Trénerünk kiemelte az olyan feladatok fontosságát, ahol mozogni is kell a diákoknak. Egy ilyet mutatott meg zenén keresztül: amikor a dalszövegből előre megadott szavakat meghallottuk, fel kellett állni hirtelen. A másik zenéhez kötődő feladat volt, hogy csoportokban megkaptunk szavakat a dalból, és azt kellett sorrendbe tenni az alapján, hogy mikor hallottuk meg.
A konkrét feladatokon kívül, megmutattak nekünk egy módszert, ami a tanulásban segíti a diákokat, ez a pomodoro technika, egy ciklikus időgazdálkodási módszer, ami a koncentrációban segíti a tanulókat. Megadott (viszonylag rövid) ideig nagyon kell fókuszálniuk, majd tervezett szünet következik, ami segít a motiváció fenntartásában, és folyamatos produktivitásra ösztönöz.
Összességében egy nyelvileg és módszertanilag is hasznos kurzuson vettünk részt egy gyönyörű városban új embereket megismerve, amit egy lenyűgöző hajókirándulással fejeztünk be.