2022-1-HU01-KA122-SCH-000075925
Erasmus+ 2022.06.01-2023.05.31.
Köznevelésben tanulók és dolgozók rövid távú tanulási célú mobilitása végetért.
Iskolánkban, a BGSZC Budai Gimnázium és Szakgimnáziumban 10 tanár és 20 tanuló vett részt mobilitáson.
Név | Kurzus címe |
Gombos Zsófia Inez | 21st century Teaching: Competence-Based Education, soft skills and Creativity |
Gráf Tímea Anna | How to increase student engagement:from In-presence to Remote Learning |
Huszár Zsuzsanna | 1-ről a 2-re avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbirkózni-matematika középiskolásoknak |
Jákli Zsófia | 21st century Skills for Language Teachers |
Klein Balázs | A Project Management system for a better quality of teaching |
Péter Zsófia | Spanish for Teachers |
Répásy Nóra | Creativity in the English language classroom |
Sági Andrea | Aggiornamento per insegnanti |
Szentgyörgyvölgyi Fruzsina Katalin | Creativity, Innovation, Motivation and new Teaching |
Vencz Zoltán | Spanish teacher’s Training lab |
Csoportos utazás 10-10 fő töltött el 2 hétet
Gateway School of English GSE, Málta | 10 fő |
MALACA INSTITUTO-CLUB HISPÁNICO,S.L.U., Malaga, Spanyolország | 10 fő |
Célkitűzéseink:
Célkitűzéseink között szerepelt, hogy felhívjuk tanulóink figyelmét a klímakatasztrófára, szeretnénk tudatosítani bennük a fenntartható életmód jelentőségét. Fontosnak tartjuk, hogy ismerjék az alapvető fogalmakat és, hogy azonosulni tudjanak a környezettudatosmagatartással.
Fenntartható jövőkép a következő nemzedéknek
Fenntartható jövőkép a következő nemzedék számára azt jelenti, hogy egy olyan világban élhetnek majd, ahol a környezet, a társadalom és a gazdaság egyensúlyban van és lehetővé teszi az emberi jólét hosszú távú fenntartását. Felismerték, hogy ebben nekik és generációjuknak hatalmas szerepük van jelen napjainkban és a jövőben. megértették saját szerepüket és befolyásukat a környezetvédelemben. A csoportos tevékenységek során szembesültek a kihívásokkal és ötletet, inspirációt merítettek a változásra és a pozitív hatások előmozdítására. Tanulóink olyan tapasztalatokkal tértek haza, melyben tevékeny hozzáállásuk a környezetük védelme iránt fokozódott, igényük, hogy klímaszorongó fiatalok helyett cselekvő, együttműködésre törekvő, aktív résztvevővé váljanak megerősödött. Környezettudatos magatartásuk az intézmény falain belül pozitívan változott, példamutatásuk révén követendő példák lettek. eTwinning projektet kezdeményeztek külföldi diákokkal.
Spanyol nyelvi kulturális téren szerzett ismeretek tágítása, a kultúra iránti nyitottság szélesítése
A spanyol kultúra alaposabb megismerése hatással volt diákjainkra. Új gondolkodásmóddal és perspektívákkal ismerkedtek meg. A kulturális érzékenyítés mellett diákjaink toleranciája, elfogadóképessége és empátiája fejlődött. A mobilitás során eltöltött idő segítette őket megérteni és értékelni egy másik népet és annak hagyományai sokféleségét. Fejlődött nyitottságuk és rugalmasságuk, fejlődött problémamegoldó képességük. A spanyol kultúrával, diákokkal, helyi lakosokkal való érintkezés lehetőséget adott tanulóinknak, hogy fejlődjön spanyol nyelvi készségük. A kint szerzett tapasztalat segíteni fogja a kommunikációt és a kapcsolatépítést más emberekkel, valamint nyelvi fejlettségük előnyt fog jelenteni a tovább tanulásban, majd a munkaerőpiacon. Az idegen kultúrával való foglalkozás új és inspiráló ötleteket hoztak a diákok számára így hazatértük után eTwinning projektet valósítottak meg egy spanyol iskola tanulóival.
Pedagógusok módszertani fejlesztése különös tekintettel a digitális, matematikai, idegennyelvi, kulturális és 21.századi készségek javítására
A 21.században a gyors technológiai változások és a globalizáció következtében új készségek és kompetenciák fejlesztése vált elengedhetetlenné. Ezek a kompetenciák segítenek a sikeres alkalmazkodásban a folyamatosan változó oktatási rendszerben, a hatékony kommunikációban tanár-diák, szülő,kolléga viszonylatban. Szükségessé vált ezeket a kompetenciákat fejleszteni, amelyeket a mobilitások révén többnyire sikerült is. A digitális technológiák használatának hatékonyabb ismerete és szélesebb körben történő alkalmazása az egyik fő eredménye a mobilitásnak. A fogadóintézményben megismert kollégákkal folytatott beszélgetések révén fejlődött a tanárok kritikai gondolkodás képessége. A hatékony kommunikáció és az együttműködés, a csapatban gondolkodás képessége nagymértékben fejlődött. Fejlődött a kulturális kompetencia, a multikulturális környezetben való alkalmazkodás képessége, amely magába foglalja a toleranciát, az interkulturális kommunikációt és természetesen a diverzitás tiszteletét. A tanárok új ötleteket és innovatív szemléletre is szert tettek. Egymás óráinak meglátogatása révén mindenki új ötletekkel gazdagodott, és minden tanár feltöltött 2 db módszertani feladatot a Tempus Közalapítvány Módszertani ötletgyűjteményébe.
Fontos céljaink egyike az iskola nemzetköziesítése.
A nemzetközi kapcsolatok lehetővé teszik mind diákok mind tanárok számára a más kultúrák értékeinek, hagyományai megismerését, megértését. Lehetőség nyílt több ország tanáraival elbeszélgetni, megismerkedni. Ezek az ismeretségek, frissen kötött kapcsolatok lehetőséget nyújtanak hálózatépítésre, nemzetközi kapcsolatok kiépítésére. Ezek a kapcsolatok segítségül lesznek a jövőbeli lehetőségek megtalálásában.
Tanári beszámolók:
Gráf Tímea
How to Increase Student Engagement: From In-Presence to Remote Learning kurzus Nizzában 2022
2022 augusztusában (1-6.) egy hetet töltöttem Nizzában, a Francia Riviérán, hogy részt vegyek az Erasmus+ kurzusán. Az első öt napon 8:30-tól 13:00-ig tartottak a foglalkozások az International House-ban, majd a hatodik napon egy választható kiránduláson vehettünk részt.
A kurzust Ruby Soames tartotta, aki 20 évvel ezelőtt Nizzában nyaralt, és annyira megszerette ezt a várost, hogy ide költözött. Ruby anglo-amerikai tanár, Londonban angol irodalmat tanított, Nizzában felnőttoktatással foglalkozik, valamint regényeket és novellákat is ír. Szenvedélye megtalálni a legjobb ötleteket a tanítás és tanulás folyamata során.
Mielőtt Nizzába érkeztünk, e-mailen keresztül egy előzetes feladatot is kaptunk. El kellett készíteni egy 5-10 perces prezentációt az országunkról, a városról és az iskoláról. Én a prezentációba egy dalt is raktam, ami Magyarországról szólt, gyönyörű képek voltak benne, és ehhez angol nyelvű feliratot is készítettem. Ezen kívül magunkkal kellett hozni egy tárgyat, ami jellemzi a hazánkat. Én rögtön kettőt vittem, egy eredeti Rubik kockát, valamint egy golyóstollat, amit annak idején Bíró László tett népszerűvé az egész világon. Az International House ezekből a tárgyakból kiállítást szervez.
Habár a kurzust B1-es szintűnek hirdették meg, a résztvevők 75%-a ír származású vagy angol nyelvtanár volt, így a szókincs használata és a beszéd sebessége jelentősen kibővült. Remek lehetőség adódott a nyelv felelevenítésére, hiszen egy hétig rá voltam kényszerülve, hogy csak angolul szólaljak meg, nem csak a tanulás során, hanem a szabad időmben is. Külön érdekesség volt, hogy a soknemzetiségű kollégák (ír, olasz, finn, német, cseh, portugál) más-más akcentussal szólaltak meg, így meg kellett tanulnom ezekre is figyelni, ezeket is megérteni.
Az első napunkat ismerkedéssel kezdtük, melynek során WhatsApp csoportot alakítottunk ki. Ezen jelen pillanatban is bármikor elérhetjük egymást. Ezt követően sok-sok prezentációt néztünk végig, de így sem végeztünk, úgyhogy a további napokon is beszúrtunk egy-kettőt. A legtöbbet a 2-3-4. napokon dolgoztunk. A tanulás során mindig kaptunk rövid, elméleti bevezetőt, melyet csoportmunka követett. Ilyenek voltak például a beszéd és a figyelés készségei, a kevert tanulás modelljei, Bloom tanulási taxonómiája, tippek a kevert és hibrid oktatáshoz, HyperDocs, Bitmoji osztályterem készítése, szabadulószoba Google űrlappal, SOAR analízis. Nagyon jó érzés volt, amikor Nizzában, a kurzus során az egyik dián megláttam Csíkszentmihályi Mihály idézetét is a flow elméletről, melyet gyakorlatban is hasznosítottunk. A flow elmélet személyes kedvencem. Az egész folyamat nagyon dinamikus volt, így szerettem és élveztem. Számos szoftver előkerült egyrészt az előadó, másrészt a kollégák részéről, ami a saját jógyakorlatukat tükrözte. Nagy örömömre szolgált, amikor ezek során mondtam a kollégáknak olyan ötletet, szoftvert, amit felírtak magunknak és hazavittek. Az ötödik napon került sor a „diplomaosztóra” beszélgetés keretében, melynek során két csoport kapta meg az igazolását a kurzus elvégzéséről.
A tanuláson kívül sok programra nyílt lehetőség ebben a gyönyörű környezetben. Előfordult, hogy együtt ebédeltünk, estefelé pedig a strandon találkoztunk. A második nap egy chilei hölgy – aki szintén itt élt – városnézésre vitt bennünket. Nizzában nagyon sok múzeum is van. Jobb oldalán van Monaco, ahova egyik délután és este eljutottam, így valóra vált gyermekkori álmom, láttam a hercegi palotát és Monte Carloban a Kaszinó teret. Szintén itt van a közelben Éze, ami a parfümgyártásáról ismert, így volt lehetőségem idegenvezető kíséretében beletekinteni ennek a folyamatába. Nizza bal oldalán pedig Cannes van, ami hihetetlenül szép filmes kultúrájával és homokos tengerpartjával együtt. A hatodik napon a felajánlott lehetőségek közül én a tengeri hajózást választottam, melynek során olyan helyeket láthattunk távolról, ahol Bill Gates és Tina Turner villája van.
Összegezve, ez az egy hét nagy élmény volt számomra, mind az angol nyelvű pedagógiai kurzus miatt, mind pedig a Francia Riviéra csodálatos világa miatt. Az Erasmus+ mindkét lehetőséget megadta.
Huszár Zsuzsanna
Egy hét Rovinjban
2022 júliusának 3. hetében az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően vettem részt egy továbbképzésen. Mivel ez volt az első mobilitásom, ezért izgatottan vártam. A választásom az „1-ről a 2-re, avagy hogyan lehet az egyszerűt jól megértve nehezebb problémákkal megbirkózni – matematika középiskolásoknak” című kurzusra esett. Azért döntöttem ezen kurzus mellett, mert egyrészt magyar nyelvű volt, másrészt pedig a matematika tanításához kapcsolódott.
Maga az elindulás nem volt zökkenőmentes, hiszen járattörlés miatt az indulás előtt 4 órával át kellett foglalnom a jegyemet. Szerencsére sikerült, így időben útra tudtam kelni. A szállás remek volt, és közel volt az iskolához, ahol a képzés zajlott.
Az első nap az ismerkedésé volt. Megismerhettem a kurzuson résztvevő kollégákat és trénerünket Dobos Sándort, a budapesti Fazeka Gimnázium tanárát. Sándor a kurzus előtt vett részt diákjaival az Oslóban megrendezett Nemzetközi Matematikai Diákolimpiáról, ahonnan hozott is egy feladatot, mely illeszkedett a kurzus tematikájába. A feladat megoldása végig kísérte az egész kurzust. A rövid ismerkedés után a többi kurzus résztvevőivel közösen egy vacsorán vehettem részt.
Maga az elméleti / gyakorlati képzés hétfőtől péntekig tartott, minden nap 8:30-tól 13:30-ig, így a délutánok szabadok voltak. A terem az intézmény legfelső emeletén helyezkedett el, ahonnan csodálatos kilátás nyílt az óvárosra és a tengerre. Az iskola menzáján lehetőségem volt reggelit és ebédet rendelni, ami praktikusnak bizonyult. A kurzuson feladatokat oldottunk meg, melyek igen változatosak voltak, a matematika különböző területeiről indultak, azonban a legtöbb esetben rekurzióhoz vezetettek. Számoltuk például azt, hogy 10 egyenes legfeljebb hány részre osztja a síkot, majd megnéztük ugyanezt 10 körrel. Inverz lottóztunk, vagyis megnéztük, hogy hány szelvényt kell kitölteni ahhoz, hogy legyen olyan szelvény, amelyen nincs nyerőszám. Hanoi tornyait rendezgettük papírcsíkokkal, majd képletet adtunk arra, hogy a korongok számától függően hány lépésre van szükség. Ugyanehhez módosított feladatokat is megoldottunk. Vagy 2×10-es méretű téglalapot „csempéztünk” dominókkal, ahol azt számoltuk, hogy hányféleképpen lehet elrendezni a dominókat. Érdekes volt, hogy a megoldás során a Pascal háromszög és a Fibonacci sorozat is előkerült. Ez utóbbi egy olyan feladat megoldása során is előkerült, ahol nem is gondoltuk volna. Egyszóval érdekes volt az összefüggéseket felfedezni. Az utolsó napon az érettégi vizsga jelenlegi lebonyolításáról is beszélgettünk, mi az, amivel egyetértünk és mi az, amin esetleg változtatnánk. A kurzus zárásaként szombaton a kurzusokon részt vevő kollégákkal egy hajóúton vettünk részt. Behajóztunk a Lim fjordba, megnéztük Vrsar-t. A fjord felé hajózva találkoztunk több hajóval, is, de az egyikre külön felfigyeltünk, hiszen a hajó neve Matek volt, mely horvátul azt jelenti Társ. A városnézés után tovább hajóztunk, majd egy öbölben horgonyoztunk le. Itt lehetőség volt fürdeni, a bátrabbak akár a hajóról is beugrálhattak a kristálytiszta vízbe.
Mivel a délutánok szabadok voltak így lehetőségem nyílt Rovinj és környékének felfedezésére. Bebarangoltam az óvárost és annak zeg-zugos kis utcáit, megnéztem a Szent Eufémia templomot, melynek tornyába fel is lehetett menni, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt Rovinjra és az Adriai tengerre. Lehetőségem volt ellátogatni Porec-be és a Brijuni szigetekre is. Természetesen a tengerben való fürdőzés sem maradhatott el, a nagy melegben igazán hűsítő volt a víz. Esténként megízlelhettem a helyi specialitásokat. Összességében egy élménydús képzésen és utazáson vehettem rész.
Klein Balázs
A Project Management System for a Better Quality of Teaching
2022.09.19 – 09. 23. Barcelona, Spanyolország
Számomra az első Erasmus+ mobilitás programom egyszerre volt kihívás és jutalom is. Jutalom hiszen egy európai világvárosban Barcelonában tölthettem egy hetet, valamint egy olyan képzésen vehettem részt, ami a szakmai és emberi fejlődésemet is segítette. Ugyanakkor kihívás is mert ez volt az első alkalom amikor egyedül utaztam el egy számomra ismeretlen helyre.
Az Europass Teacher Academy képzése egy hetes képzésén volt lehetőségem nemcsak olyan ismereteket is elsajátítani, amik a pedagógiai eszköztáramat gazdagították, hanem a készülő szakdolgozatomban is nagy segítségként fognak szolgálni. Az oktatónk, aki hatalmas szakmai tudása mellett egy életvidám és pozitív életfelfogásról tett tanúbizonyságot a képzés ideje alatt mindent megtett, hogy ne csak a tudástárunkat bővítsük, hanem saját mentálhigiéniánkra is fordítsunk időt. Saját tapasztalatain keresztül próbálta felhívni számunkra a figyelmet, hogy a céljaink eléréséhez vezető rögös úton muszáj gondoskodnunk saját magunkról vagy azt soha nem fogjuk tudni elérni bármilyen keményen küzdünk is érte.
Az egy hetes képzés során megismerkedtünk a projekt tervezés és kivitelezés számos folyamatával és azok nemcsak tanítási, hanem pályázati és fejlesztési célok elérésére is. Ezen kívül nagy hangsúly volt fektetve a kommunikációs képességek fejlesztésére is, ami véleményem szerint a mai világban az egyik leginkább fejlesztésre szoruló képesség nemcsak a diákok, hanem a társadalom minden tagja számára.
Oktatónk Marina Moreno a képzés első napjától kezdve erre törekedett, amit elsőre a csoportból senki fel se fogott. Talán az egyik legjobban szemléltető példa amikor egy csapatba rakott két litván tanár kollégával, akik előtte a harmadik kollégájuk nyelvtudására támaszkodtak fordításban. A feladatunk az volt, hogy mutatkozzunk be egymásnak majd a legvégén az egész csoportnak be kell mutatnunk a csapat egyik tagját. Amilyen nehéznek tűnt elsőre a feladat olyan gyorsan derült ki, hogy a kommunikációhoz a nyelvtudás nem mindig feltétel. Ahogy csapattársaimmal próbáltuk kézzel-lábbal, fordító alkalmazásokkal, képekkel és egyéb nem nyelvtudást igénylő eszközökkel mesélni egymásnak úgy vált egyre világosabbá mindannyiunk számára, hogy a hajlandóság/motiváció és kreativitás sokkal nagyobb tényezője ennek a folyamatnak, mint ahogy ezt gondoltuk.
A képzés további részeiben hasonló a tradicionális vagy megszokott módszerektől eltérően teljesítettünk sokszor elsőre nagyon egyszerűnek tűnő feladatokat. Bizonyos tárgyak elkészítése legoból, gyurmából vagy pálcikából akár egyedül, akár csoportosan, amik egy átlag felnőtt ember számára nem túl megszokott feladatnak számítanak pláne nem egy projekt menedzsment továbbképzés keretein belül. Az feladat valódi célját szinte mindig annak elvégzése után tudtuk meg, ami nemcsak egy projekt elkészítéséhez szükséges részfeladat megértéséről szólt, hanem a saját személyiségünk megismeréséről, feltérképezéséről és abból fakadó képességeink fejlesztéséről is.
A képzést kicsi öt fős csoportban végeztük és kora délutánra általában végeztünk is, amit a város felfedezése követett. Számomra rendkívül kalandos élmény volt szeptember közepén a strandolni vagy a Barcelona számos különböző és egyedi városrészeiben kalandozni. Hamarosan ez az egyszemélyes kalandozás gyorsan csapattá duzzadó felfedezőúttá vált ahogy a képzésen és az iskola által rendezett kulturális programokon egyre többen csatlakoztak hozzám. Újdonsült kollégáim jó lehetőséget biztosítottak számomra és számukra is azzal, hogy betekintést nyerhettünk különböző nemzetek oktatási rendszerébe, előnyeibe és azoknak problémáiba.
Összességében egy rendkívül hasznos és érdekes képzésen vehettem részt, ahol nemcsak új módszereket ismerhettem meg hanem egy kicsit saját magamat is.
Péter Zsófia
Erasmus utam Mallagán
Egyetemi éveim alatt kétszer is volt szerencsém kihasználni az ERASMUS ösztöndíjat. Félévet töltöttem Valenciában, később egy szemesztert Bolognában, mind a kettő meghatározó volt a későbbi életemre.
A mostani Erasmus, viszont teljesen más volt. Összesen két hetet töltöttem Malagán, a Malaca Institutoban. Nagyon vártam, már a kurzus leírás alapján is, de az élmény felülmúlta a képzeletemet.
Vasárnap este 9-re érkeztem meg a szállásomra, ami az iskola mellett volt. Az első héten egy szermélyes szobám volt, nagyon jó minőségű ágy, kis íróasztal és a zuhanyzó is a szobában volt. Az erkélyemről sajnos a tengerre nem láttam, de a város külső részét figyelhettem meg. Az időjárás 28 és 30 fok között volt egész héten, de mindig volt egy kis enyhe szél, így nagyon élvezetes volt. A tenger mindössze egy kilométer távolságra volt, így a délutánokat ott töltöttem.
Az első héten a csoportunk 11 főből állt: 2 magyar tanárnő (Dunakeszi, Pécs), 2 francia tanárnő, 2 amerikai kolléganő, egy lengyel, egy belga tanárnő és egy cseh valamint belga kollégából állt. A délelőttök folyamán elkezdtünk megismerkedni egy C1-C2 szinten használható Ventilador könyvvel. Ezekből néztünk át különböző nehézségű anyagokat, és mivel mind tanárok voltunk, arról is beszélgettünk, hogyan tudnánk ezt alkalmazni munkánk során. Mivel a két francia hölgy a határ közeléből érkezett (Baszk földről) ezért gyakran néztünk oktatási hasonlóságokat, valamint az egyik amerikai tanárnő kolumbiai volt így ő nyelvi különbségeket is hozott. A délelőtt második felében pedig kommunikációs képességeké volt a főszerep, egy előre meghatározott témáról beszélgettünk, vitatkoztunk. Kedvenc témám a sport volt, ahol bemutathattam egyik példaképemet, Oda Carbonellt.
A délutáni órák témája minden nap más volt. Hétfőn óraindító játékokkal ismerkedhettünk meg, különböző szinten és témákban. Kedden a nyelvtani feladatok játékosabbá tételét néztük, szerdán pedig az internet, applikációk használatáról volt szó. Csütörtökön különböző olvasott szövegértéses feladatokat elemeztünk, pénteken pedig körbevezettek minket az iskolában és megmutatták, hogy történnek a dolgok, miket használnak.
Hétvégén az amerikai kolléganőkkel meglátogattuk a granadai Alhambrát, ami a lélegzet elállító volt, és fontos kulturális szimbóluma is Spanyolországnak. Vasárnap pedig Marbellában voltam, inkább kikapcsolódás céljából, és élvezni a spanyol életet.
A második héten a létszám kicsit csökkent páran elmentek, viszont érkezett egy másik magyar kolléganő (Budapest) és egy francia tanár úr. A délelőtti órák hasonlítottak az előző héthez, bár talán itt volt több pragmatikai kérdés, kifejezések, szólások megismerésével telt az idő. Nagyon tetszett, hogy az anyanyelvi különbségeket folyamatosan behoztuk, így egy teljes kulturális sokk is volt a hét. Ezen a héten összehasonlítottuk az oktatási rendszerek előnyeit és hátrányait.
Délután pedig a következő témák voltak: zenék az órákon, további internetes játékok, különböző nyelvkönyvek összehasonlítása, könyvek, amiket lehetne használni az oktatásban, Picasso- Guernica képe, mint kultúra és művészet az órákon, valamint önreflexió formái és fejlesztése a diákoknál.
Az iskolában lehetőség volt (én nem éltem vele) reggeli és ebéd vagy vacsora igénylésére, úszómedence használatra és az iskola által szervezett programokon való részvételre. Nekem a délutánok inkább a tengerről és város felfedezéséről szóltak, szívesen elvesztem Malaga utcáin, elegyedtem szóba a helyiekkel, vagy csak olvastam a parton.
Szinte egész héten spanyolul beszéltem és nagyon élveztem. Az amerikai kolléganőkkel nagyon szoros kapcsolatot alakítottam ki, meg is hívtak Los Angelesbe, hogy ott is megfigyelhessem a spanyol oktatást.
A kurzus és a két után nagyon gazdagon jöttem haza, és már nagyon várom, hogy a tudásomat élesben is kamatoztassam a jövőben.
Répásy Nóra
Creativitiy in the English Language Classroom
Rovinj, 2022.07.10-07.16.
Erasmus pályázat keretében, Horvátországban egy egyhetes módszertani kurzuson vettem részt Kreativitás az angolórákon címmel.
Az első nap az ismerkedésről szólt. Szerencsére kis létszámú csoportunk volt. Vegyesen olaszokból és magyarokból tevődött össze a csoport, de az olaszok később érkeztek, így az első esti találkozóhoz ők később tudtak csatlakozni. Ennek köszönhetően a trénerünkkel részletesen meg tudtuk beszélni, hogy mi lenne a leghasznosabb nekünk a magyar iskolarendszerben, és ezekhez alakította a tanfolyamot.
Hétfőn kezdődött a tényleges kurzus. Először egy beszélgetésre ráhangoló, motiváló feladatot néztünk, amit az órák elkezdésénél tudunk használni. Amellett, hogy a színes emojik, és a diákok mozgásban tartása úgy gondolom nagyon is aktivizálja a tanulókat, szókincsfejlesztést is bele lehet csempészni ebbe a feladatba. Amit kiemelnék még erről a napról, az szintén egy beszédkészséget fejlesztő feladat. Ahol a témák kiválasztásáról beszéltünk, és ötleteket kaptunk, hogy egy adott témakörön (család, szabadidő, utazás stb.) belül, hogyan tudunk úgy kiválasztani egy altémát, hogy az a diákok számára érdekes legyen. Ehhez szükség van arra, hogy azt érezzék, hogy irányított kereteken belül, de kapnak választási lehetőségeket.
Oxfordból jött az oktatónk, ami nagyon jó volt, mert sok mindent megtudtunk a náluk ténylegesen a mindennapokban használt nyelvről. A következő nap pontosan erről szólt, olyan idiómákat és szókapcsolatokat mutatott nekünk, amik sokszor előfordulnak Nagy-Britanniában a beszélt nyelvben.
Ehhez kapcsolódtak további szókincsfejlesztési feladatok. Javaslatokat kaptunk a vonzatos igék tanítására, amik segítik a diákokat, hogy rögzüljenek ezek a szerkezetek. Ehhez fontos a vizuális segédanyag. Trénerünk képeket használt, illetve ajánlotta, hogy kössük össze beszédkészség fejlesztéssel, mert adott szövegkörnyezetben használva könnyebben megjegyzik a tanulók a kifejezéseket. További segítség lehet a diákoknak szavak memorizálására a ’banana game’, ahol vagy a csoport választ ki egy szót, vagy ezt a tanár adja meg, amiről egy valaki nem tud a csoportból, akit pár percre kiküldenek a teremből. Majd amikor visszajön, neki ki kell találnia a szót úgy, hogy mindenki mond egy mondatot vele, csak az adott szó helyett azt mondja, hogy banana. Ezzel nemcsak rögzül az új kifejezés, de mondatokat is kell alkotniuk, és szórakoztató a feladat.
A CLIL (Content and Language Integrated Learning) alkalmazásához is kaptunk segítséget. Trénerünk mutatott honlapokat, ahol autentikus cikkeket találunk szinte bármilyen témakörhöz, tantárgyhoz kapcsolódóan. Ezzel egyszerre fejleszthetjük a diákok szókincsét, és az adott témában is el tudnak mélyülni. Hosszú cikk esetén, alkalmazhatjuk a mozaik módszert, így a lényegkiemelést és az új kifejezések használatával, annak angol nyelven történő továbbadását is gyakorolják.
Nyelvtani részek gyakorlásához egy nagyon jó motiváló játék lehet a grammar gamble, ahol csoportokban dolgozva kapnak mondatokat a diákok, és minden mondatnál el kell dönteniük, hogy nyelvtanilag helyes vagy helytelen a mondat, majd meg kell beszélniük, hogy mennyire biztosak ebben, mennyi játékpénzt tesznek fel a kiinduló összegből arra, hogy jó a válaszuk. Az a csapat nyer, akinek a legtöbb játékpénze lesz az utolsó mondat után.
A kurzus utolsó két napján képek, videók és zenék használatához kaptunk ötleteket. Mutatott a trénerünk egy brit kultúrához kapcsolódó kvízt. Különböző képekről (zenészek, ételek, épületek, fesztiválok) csoportokban kell megmondani a diákoknak, hogy mit látnak, és a legtöbb fotót helyesen felismerő csapat nyer.
Videók használatához egy olyan ötletet kaptunk a beszédkészség fejlesztéséhez, hogy csoportokban megnéztünk rövid videókat, és a látott történetet el kellett mesélni a másik csoportnak, akik addig kimentek a teremből. Utána a filmekkel kapcsolatos további kérdésekkel lehet folytatni a beszélgetést.
Trénerünk kiemelte az olyan feladatok fontosságát, ahol mozogni is kell a diákoknak. Egy ilyet mutatott meg zenén keresztül: amikor a dalszövegből előre megadott szavakat meghallottuk, fel kellett állni hirtelen. A másik zenéhez kötődő feladat volt, hogy csoportokban megkaptunk szavakat a dalból, és azt kellett sorrendbe tenni az alapján, hogy mikor hallottuk meg.
A konkrét feladatokon kívül, megmutattak nekünk egy módszert, ami a tanulásban segíti a diákokat, ez a pomodoro technika, egy ciklikus időgazdálkodási módszer, ami a koncentrációban segíti a tanulókat. Megadott (viszonylag rövid) ideig nagyon kell fókuszálniuk, majd tervezett szünet következik, ami segít a motiváció fenntartásában, és folyamatos produktivitásra ösztönöz.
Összességében egy nyelvileg és módszertanilag is hasznos kurzuson vettünk részt egy gyönyörű városban új embereket megismerve, amit egy lenyűgöző hajókirándulással fejeztünk be.
Sági Andrea
Erasmus + beszámoló
A program címe: Corso di aggiornamento per insegnanti di italiano L2
Nyelvtanári továbbképzés
Scuola Toscana, Firenze
2022. június 6-10
A Budai Gimnázium és Szakgimnázium Erasmus + programja keretében vehettem részt egy egyhetes tanártovábbképzésen Firenzében.
Mivel a kiutazásom 2 héttel az után volt esedékes, hogy elnyertük a pályázatot, az előkészületek igen gyorsan történtek, de szerencsére a „zöld” utazás feltételeinek is meg tudtam felelni, és még találtam buszjegyet, valamint szállást is 35 percre az iskolától.
Amint biztossá vált az utazásom, a nyelviskola elküldte a hét órabeosztását, ekkor láttam, hogy nem csoportban, hanem egyedüli külföldi nyelvtanárként fogok részt venni a kurzuson, ahol hospitálok is, illetve külön módszertani, társadalomismereti, irodalmi foglalkozásokat tartanak csak nekem különböző szakemberek. Mindenesetre nagy izgalommal vártam az utazást.
A Scuola Toscana több mint 30 éve tanít olaszul külföldieket, eleinte főleg külföldön élő olaszok leszármazottainak tartottak nyelvtanfolyamokat, majd később intenzív képzéseket szerveztek olyanok számára, akik Olaszországba készültek egyetemre. Mostanra eredményeiknek köszönhetően a világ minden tájáról jönnek hozzájuk az olaszul tanulni vágyók, a legkülönbözőbb korosztályokból. A motivációik is eltérőek, így az iskola speciális kurzusokat biztosít például az olasz divattal, művészetekkel, vagy klasszikus zenével, konyhaművészettel elmélyültebben foglalkozni óhajtók részére is.
Az iskola Firenze egyik legszebb terén, a Santa Croce templommal szinte szemben található, egy régi palota 3. emeletét foglalja el. A város nevezetességei, az Arno part, a Ponte Vecchio, az Uffizi múzeum, a Piazza della Signoria mind 5-10 percre találhatóak, nem beszélve a sok hangulatos kávézóról, étteremről, vagyis ideális célpont a külföldiek számára.
Én minden reggel másfél órát az akkori leghaladóbb csoport nyelvtani gyakorlóóráján vettem részt, érdekes volt számomra látni, ahogy a rendkívül felkészült tanáruk, Laura hogyan tudja szemléltetni a nyelvi árnyalatokat, és hogyan nyújt célnyelven minden tanuló számára egyértelmű magyarázatokat. A kétszemélyes óráim közül a módszertani aktualitásokkal foglalkozókat Dr. Daniela Camerini, az iskola didaktikai igazgatója, saját nyelvtani gyakorlókönyveinek szerzője tartotta, melyek során megismerkedtem az ún. lexikai megközelítésnek nevezett módszerrel. Abból indulnak ki, hogy a hozzájuk járó diákok, akik Firenzében megszállnak, közlekednek és interakcióba lépnek az anyanyelvi beszélőkkel, sokkal előbb találkoznak kifejezésekkel, szerkezetekkel, mint hogy azt tudatosítanák, és ez beépül a szókincsükbe, tehát érdemes a nyelvtanulás során mindig ezt a kontextualizált szókincset közvetíteni, a nyelvtan elsajátítása során is. Ugyancsak hasznos volt megismerkednem a legújabb módszertani segédanyagokkal, kurzuskönyvekkel, és szempontokat kaptam azt illetően, hogy melyik célcsoporttal mit érdemes használni.
Dr Carla Falciani az olaszországi nyelvvizsgák rendszeréről beszélt, sok eredeti dokumentummal kiegészítve beszámolóját. Lorenzo Bastida, az iskola tanára és ismert Dante kutató, a legújabbkori Dante- kutatás irányvonalait ismertette. A hospitálások közül a kezdő csoport órája volt a legérdekesebb, mert itt megfigyelhettem, hogyan lehet különböző anyanyelvű, életkorú és kultúrájú diákokat bevonni az órába, humorral, játékosan, és nagyon sok pozitív megerősítést nyújtva.
A program során egy közös kulturális program volt a nyelviskola hallgatóinak, az Uffizi múzeum látogatása művészettörténeti vezetéssel, de saját szabadidős városnézéseimhez is rengeteg tanácsot kaptam a kollégáktól. Szintén jó ötletnek tartom a közös főzőtanfolyamot, amire egy belvárosi pizzériában került sor.
Mindent összegezve az egyéni órákon több lehetőségem volt a beszélgetéseken keresztül megismerni az adott témákat, hatékonyak és hasznosak voltak az órai interakciók, sokszínű a képzés. A csoportos tanulás hiányát talán csak abban éreztem, hogy így nem voltak csoportmunkára épülő feladatok, illetve hogy nem ismerhettem meg más országok nyelvtanítási gyakorlatát.
Szerencsére a Scuola Toscana a további mentorálási feladatokat is szívügyének érzi, így hazatérésem után is küldtek számomra anyagokat, amiért nagyon hálás vagyok nekik.
Szentgyörgyvölgyi Fruzsina Katalin
Creativity, Innovation, Motivation and New Teaching Methodologies
2022.08.08-08.19. Firenze, Olaszország
Ritkán van az, hogy a munka és a vakáció tejes harmóniában működjön. Nekem viszont ezt a csodás összhangot volt szerencsém megismerni a mobilitásom során. A képzés olyan módszertani változatosságot és olyan nemzetközi részvételi sokszínűséget biztosított, amely nem csak szakmailag, de emberileg is gazdagította, feltöltötte a résztvevőket.
Az Europass Teacher Academy képzése minden részletre kitérően olyan ismereteket adott a már meglevő gyűjteményemhez, amelyek a mindennapi munkám során a legnagyobb segítségemre lesznek. A két hét alatt két olyan oktató szárnyai alá kerültünk, akik személyiségük révén arra is tökéletes példát mutattak, hogy milyen egy olyan tanár, aki a magával ragadó személyiségét ötvözve a módszertani felkészültségével, minden résztvevőből a benne rejlő maximumot ki tudja hozni.
Képzésünk két hétből, ennek köszönhetően két részből állt, egy internetes alkalmazásokra, különféle weboldalakra épülő, az oktatást színesebbé tevő gyakorlati részből. Itt több olyan új, de technikailag már jól kifejlesztett alkalmazást ismerhettünk meg, amelyek nagyban hozzá fognak járulni az óráim színesebbé tételéhez. Oktatónk Tatiana Speri irányításával minden újonnan bemutatott applikációt letöltöttünk telefonunkra/laptopunkra, ki is próbáltunk, így itthon, a saját tanórára készülés során már célirányosan tudjuk használni.
A másik része a kurzusnak elméletibb témakörökkel foglalkozott. Első sorban a változó világhoz igazodó, innovációra vágyó énünket tudtuk pozitív tartalommal, szemlélettel megtölteni. Roberta Begliomini a legnagyobb szakértelemmel világított rá olyan tényezőkre, melyekre nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni ebben a folyamatosan fejlődő, alakuló világunkban. Gyakorlati példákon keresztül bemutatta, hogy a differenciált oktatás mennyire működőképes és különféle csoportszervezési technikák révén demonstrálta, milyen előnyei vannak a tanulók folyamatos és különféle szempontok szerinti csoportba és párba rendezésnek.
A képzés során ismereteinket bővítette különféle tanulási, illetve tanítási technikákról és megfelelő alkalmazásukról, tanárt-diákot egyaránt motiváló technikák elsajátításáról, valamint kreativitást fejlesztő feladatokról, és élvezetes szituációs játékokról is. Átbeszéltük a motivációs eszközök fajtáit és hatékonyságát. Megvitattuk, hogy melyek a leginkább működőképesek és miért. Kibeszéltük magunkból panaszainkat és egymás problémái megoldására közösen próbáltunk megoldást keresni és többnyire találtunk is. Motivációra nem csak a tanulónak van szüksége, hogy felkészüljön minden tanórára, hanem a tanárnak is. Nagy hangsúlyt kell arra fektetni, hogy a pedagógus meg tudjon és meg is akarjon újulni a kor, változó igényeihez mérten. természetesen ez nem jelenti azt, hogy a hagyományos, már bevált jó gyakorlatokat félre kell tenni, sőt inkább legyen a cél az, hogy a kettő egyensúlyban tartása révén fejlődik tanár-diák egyszerre, és egy azon cél érdekében.
A fordított osztályterem (Flipped Classroom) módszerének ismertetése után megvitattuk észrevételeinket, tapasztalatainkat. Amiben mindannyian egyet tudtunk érteni az az volt, hogy a fordított tanulás különböző tanulási módokat tesz lehetővé. A tanulási tér rugalmassá tétele révén a diákok maguk dönthetnek arról, hogy mikor és hol szeretnének tanulni. Hagyományosan az oktatás tanárközpontú, ennek a technikának a segítségével viszont ez a modell megfordul. Az iskolában töltött idő arra fókuszál, hogy a tevékenységek révén a tanulók tudása elmélyül az aktuális témakörben. A tanulók aktívan bevonódnak a saját tudásuk bővítésébe, a felmerülő kérdésekre, saját tempójukban mélyedhetnek el az órai témakörben.
A módszertanilag példátlanul sokoldalú felkészítés mellet olyan baráti kapcsolatokra is szert tettem, amire nem is számítottam. Motiváló és feltöltő érzés volt, hogy ilyen környezetben tanulhattam, hálás vagyok az Erasmus+ programnak, hogy mindezt láthattam, megélhettem, igazi feltöltődést adott, és motivációt nyújt a tanévkezdéshez.
Vencz Zoltán
2022 júliusában az Erasmus + KA122-SCH egyéni mobilitás programjának keretében lehetőségem nyílt részt venni Madridban egy kéthetes spanyoltanár-továbbképzési kurzuson, melyet a Don Quijote nyelviskolában tartottak az ENFOREX – Centro de Estudios Internacionales – intézet szervezésében. A kurzus kiválasztásánál elsődleges szempont volt, hogy az ott tanultakat és a megszerzett tapasztalatokat minél hatékonyabban tudjam a mindennapi oktatói munkámban hasznosítani, ezért döntöttem egy konkrétan spanyoltanároknak szóló tanfolyam mellett.
A pályázat megnyerése után derült ki, hogy a nyárközépi időpont miatt a legtöbben inkább a tengerparti Málagában tartott, szintén az Enforex által szervezett, hasonló tematikájú tanfolyamra jelentkeztek, ezért a fogadó intézmény igyekezett a kevés számú Madridba pályázót is oda átirányítani, de mivel nekem addigra már megvolt a repülőjegyem, túl sokba került volna a helyszínváltoztatás. Mint a tanfolyam kezdetekor kiderült, rajtam kívül egyetlen kolléga ragaszkodott Madridhoz, így a kurzus két résztvevővel zajlott le. Negatív következmény: a kettőnk által befizetett tandíjból (a hospitálásokon kívül) mindössze napi két tanórát tudtak nekünk biztosítani. Pozitív következmény: az adott témakörökön belül a tanárok a lehetőségekhez mérten kettőnk igényeihez igazították a tananyagot, és az órák igazi interaktív, kollokvium-szerű foglalkozásokká alakultak.
A kurzus címe – Curso de repaso para profesores de español – valamiféle ismétlő jelleget sejtetett, de valójában szerencsére inkább a felfrissítő, továbbképző koncepció jellemezte. Az órák fele nyelvtani témákat járt körül (múlt idők, kötőmód, névmások, létigék). Ezeken a foglalkozásokon a már ismert alapjelenségek átismétlésén, tisztázásán túl ezek egy időszerűbb, szabadabb felfogásába nyerhettünk betekintést, mely a nyelv felhasználói oldalról való megközelítésén alapul. Tanulságos gyakorlat volt elmozdulni a hagyományos, szabályközpontú, centralizált nyelvtankezeléstől a kifejezésmódok sokszínűségét elfogadó irányba. Több évtizedes gyakorlat után is rácsodálkoztam, hogy egyes jelenségek, kifejezések, amelyeket én eddig hibának, de legalábbis nyelvi pongyolaságnak tekintettem, tulajdonképpen elfogadhatók, „beleférnek” a mindennapi élet kommunikációjába, hiszen a nyelvet a nyelvhasználók alakítják, és amit sokan használnak, az egy idő után óhatatlanul normává vagy legalább is elfogadhatóvá válik.
A szókincs és a lexikai ismeretek bővítését célzó órán hasonló tapasztalatok értek. A kor követelményeivel lépést tartó, gyakorlatorientált, a kommunikációra és együttműködésre épülő feladatokat és metódusokat ismerhettünk meg, melyek a diákokat önálló gondolkodásra, kreativitásuk használatára sarkallja mind a szóbeli, mind az írásbeli közlésfolyamatok során.
A kurzuson mindezeken kívül naprakész ismereteket szerezhettem a mai Spanyolország közéletéről, kulturális jelenségeiről, államberendezkedéséről, a Közös Európai Nyelvi Referenciakeretről és a nemzetközileg validált spanyol nyelvvizsgákról (DELE, SIELE), valamint az audiovizuális eszközök tanórai használatáról.
A tanórákon kívül öt alkalommal hospitálásra kerül sor az iskolában. Az A1-es szinttől C1-ig tekinthettem meg különböző órákat. Minden csoport vegyes nemzetiségű volt, a diákok életkora 16 és 60 év között mozgott, s bár a magyar közoktatásban nyilván nem ezek a jellemző paraméterek, érdekes volt megfigyelni, hogy az egyes nemzetiségekhez tartozó tanulók miben nyújtottak jobb teljesítményt a többieknél, mi okozott nekik gondot, mihez igényeltek több időt, stb, hogyan tudtak ezen különbözőségek ellenére sikeresen együtt dolgozni, s ebben mekkora szerepük van a jól képzett, a legújabb kompetenciákkal, a legfrissebb tudással rendelkező, nyitott és igényes, tehetséges pedagógusoknak.
Minden hospitálásról elemzéssel és megjegyzésekkel ellátott jegyzőkönyvet kellett készítenem, mert az iskola igényelte a szakmai visszacsatolást.
Az elszállásolás sem hagyott semmiféle kívánnivalót maga után: egyszemélyes, fürdőszobával ellátott szobát kaptam, ahonnan az iskolába mintegy 10 perces gyaloglással értem be.
Összességében a projekten való részvételem nagyon praktikus, tanulságos, élményteli és célirányos volt.
Gombos Zsófia
21stCentury Teaching: Competence-Based EducationFirenze 2022.augusztus 1-13
Az Erasmus rövid távú mobilitás keretein belül volt alkalmam Firenzében tanártovábbképzésen részt venni az Europass Teachers Academy rendezésében.A tanfolyam 2 hetes volt, ez 2 részből állt, 2 külön csoportban, két oktatóval.Az első hét a tanulóközpontú oktatás köré épült, a második hét a tanórákon alkalmazhatóprogramok és applikációk megismerésében nyújtott segítséget. Rendkívüli élmény voltmindkettő, az oktatók rendkívüli felkészültségről tettek tanúbizonyságot. A legnagyobb élmény számomra mégis a program során megismert emberek jelentették. Mindkét csoport összetétele nagyon színes volt, voltak spanyol, török, lengyel, görög, bolgár kollégák. Érdekes volt tapasztalatokat cserélni, és együtt dolgozni. Remélem, hogy a jövőben többekkel sikerül majd közös Erasmus projekteket is megvalósítani.
Jákli Zsófia
Írország – Limerick 2022 07.03-07.16 Erasmus pályázat
Mikor a pályázat leadásához ki kellett választani a képzést elsősorban az időpont volt számomra meghatározó, sem a helyszín, sem a képző intézmény nem befolyásolt, a kurzus címe (21st century skills for language teachers) pedig ugyan felkeltette az érdeklődésem, de előzetes tudásom nem igazán volt ebben a témában.
Az indulás napján már ugyan volt némi rálátásom a kurzusra, de egyáltalán nem tudtam mit várjak a két héttől. A kétnapos, londoni átszállásos út után megérkeztem Limerickbe, ami némileg megváltás volt a budapesti kánikulához képest. A képzés helyszíne a University of Limerick kampusza, magától a várostól 5 km-re, ami abból a szempontból jó, hogy semmi nem zavarja meg a tanulást, de az esti networking helyszínei is korlátozottak voltak.
Az első napot (07.03) egy közös vacsorával indítottuk, itt megismertem a párhuzamos képzéseken lévő kollégák egy részét, valamint a saját csoporttársaimat is. A kollégák vegyesen voltak Európa minden országából, kifejezetten örültem, mikor kiderült, nincs másik magyar kolléga az én csoportomban, hanem Ausztriából, Csehországból és Svédországból érkeztek a társaim. A korosztály is teljesen vegyes volt, a késő húszas éveikben lévő tanároktól a nyugdíjas korig mindenki képviselte magát. A képzőnk egy régóta Európában élő, dél-afrikai nő volt, Stefania Ballotto.
Az első nap az ismerkedésről és a csoport összekovácsolásáról szólt, a kéthetes képzésre hivatalosan 4-en jelentkeztünk, de adminisztrációs okok miatt a második héten még ketten csatlakoztak hozzánk. Ugyanígy az első nap felvázoltuk az igényeinket, az elvárásainkat és röviden megismerkedtünk a programmal.
Az első héten a 21. századi készségek és kompetenciák voltak hangsúlyosak, megismerkedtünk a „4C” elemeivel a nyelvtanításban, amelyek a kommunikáció, kollaboráció, kritikus gondolkodás és a kreativitás, elmélyültünk a Bloom-féle taxonómiában, kielemeztük a Maslow piramist, valamint megosztottuk egymással az online oktatás tapasztalatait, és ki milyen digitális megoldásokat használt ez idő alatt. Megismertünk gondolkodási rutinokat, valamint olyan feladatokat oldottunk meg és elemeztünk ki, amelyek alkalmazzák a „4C” elemeit, többek között egy táborhelyet kellett megtervezni és felépíteni a tanteremben lévő anyagokból. Az első hét lezárásaként egyénileg összegeztük és rendszereztük a tanultakat, valamint pénteken (07.08.) egy óratervet kellett készíteni, amelynek sajnos az értékelésére nem jutott időnk, de a feladatokat a héten tanultak figyelembe vételével kellet összerakni.
A kötelező tanórák 9-15.30 között zajlottak, esténként opcionális workshopokon lehetett részt venni, az én érdeklődésem a daltanítás tinédzsereknek, a gyakorlati tanácsok tinédzserek oktatásában és a híres nők foglalkozások keltették föl, ezeken vettem részt. A hétvége kirándulással telt, szombaton Limerick kulturális életét ismerhettük meg közelebbről, vasárnap pedig Galway történelmi múltját fedeztük fel.
A második héten a kurzus fókusza a gondolkodás és a tanulási folyamatok láthatóvá tételére tolódott. Ezekben a napokban még több gondolkodási rutint ismertünk meg, így „Think-pair-share” mellett foglalkoztunk a „3-2-1 bridge”, valamint az „I used to think…, Now I think…” rutinokkal, csakhogy néhányat említsek. Ezen a héten kerültek szóba a vizuális rendszerezők is, mint a tanulás láthatóvá tételének fontos elemei, valamint hétfőn és szerdán a másik csoport trénere vendégelőadóként a kreativitásról és a motivációról tartott nekünk szemináriumot. Szerdán és csütörtökön átbeszéltük mely tudományos területekből táplálkoznak a 21. századi kompetenciák, valamint szót ejtettünk az ENSZ 17 fenntartható fejlődési célkitűzéseiről.
Az utolsó nap a csoportok létszámcsökkenése miatt közösen töltöttük el a napot egy másik csoporttal, és bemutattuk egymásnak a projektjeinket, amelyek a két hét alatt megtanultakra épültek. A mi csoportunk egy 60 perces órát prezentált, amelyben fontos szerepet kaptak a 21. Századi kompetenciák, a másik csoport 3 külön feladatot prezentált, amelyek a kreativitást hivatottak fejleszteni. A képzések lezárása is ezen a napon történt.
A képzéssel töltött 10 nap alatt megismertük a 21. századi tanár kompetenciát, új módszereket arra, miként lehet a mechanikus tanulás helyett kritikus gondolkodásra sarkallni a diákokat és a képzőnk segítségével egy tudásmegosztó csapattá váltunk. Mindez segítségemre lesz a küldő intézménybe való visszatérés után, és a személyes kompetenciám fejlődésével többet és jobban tudok majd adni a saját diákjaimnak.
Kísérő tanárok beszámolója
2022-1-HU01-KA122-SCH-000075925
2023. március 06-19-ig 10 diák 2 kísérő tanárral 2 hetet töltött Máltán Erasmus program keretében. A diákok 14 és 18 év közöttiek. Repülővel utaztunk a máltai nemzetközi reptérre, ahonnan busszal vittek minket a szálláshelyekre. A diákok több különböző városkában laktak családoknál.
Máltán a Gateway School szervezte diákjaink számára a képzést, illetve a kinti programokat. A projekt témája a “Climate change” volt. A kurzuson angol nyelven zajlott az oktatás. Kinti tartózkodásuk alatt gyermekeinknek lehetőségük volt olasz és belga diákokkal dolgozni. A közös programok során megtapasztalhatták az országok kulturális különbségeit, és időnként a nyelvi korlátok okozta problémákat is legyőzve kellett együttműködniük. Utazásunk lezárásaként együtt látogattunk el egy sópárlóba, ahol bemutatták nekünk, hogy a máltaiak számára nagy gondot okozó tiszta víz előállítását hogyan oldják meg.
Az Erasmus program meghirdetése után hatalmas érdeklődést tapasztaltunk. A diákoknak motivációs levelet kellett írniuk, melybe megindokolták, miért ők a legalkalmasabbak a projektben való részvételre. A motivációs levél mellé be kellett nyújtaniuk egy önéletrajzot is. A legjobbnak ítélt pályázók angol nyelvű szóbeli elbeszélgetésen vettek részt, amelynek témája a környezetvédelem és klímaváltozás elleni küzdelem volt. Így választottuk ki azt a 10 diákot, aki utazhatott Máltára. Nagyon együttműködőek voltak a tanulók, amikor az utazás technikai részét kellett intézni, messenger csoporton belül szóltunk nekik, és ők mindig hamar jöttek, és intézték a szükséges dokumentumokat.
Mielőtt kiutaztunk, zoom meetingen vettünk részt a fogadóiskola képviselőjével. Indulás előtt felhívtuk tanulóink figyelmét néhány lehetséges problémára. Többek között a baloldali közlekedésre, az eltérő csapokra (külön hideg-meleg víz), a más típusú konnektorra. Megbeszéltük, hogy mi a teendő, ha bármi probléma adódik a fogadó családoknál. Amikor kialakult az utazók névsora, létrehoztunk egy facebook és egy messenger csoportot. Előbbinek tagjai a tanulók szülei is, utóbbiban csak a diákok és a kísérőtanárok vannak benne. A facebook csoportot használtuk a kintlétünk alatt a szülők folyamatos tájékoztatására, a tanulókkal pedig a messenger csoporton keresztül hatékonyan tudtunk kommunikálni. Mi is rögtön írtunk nekik, ha valami olyan szituáció volt, amit gyorsan kellett mondani nekik, és ők is azon keresztül szóltak nekünk, ha bármi adódott.
Iskolánk instagram oldalára is felkerültek az Erasmus program folyamán szerzett élmények. Máltán a tanulók videó projektet készítettek a klímaváltozással kapcsolatban, melynek során interjút kellett készíteniük. A diákok elkészítették egyéni beszámolóikat is. A disszemináció részét képezi egy diákok által készített prezi bemutató is, ami tartalmazza a kulturális tapasztalataikat (máltai kifejezések, ételek/italok, szokásos napirendek), és a környezetvédelem kapcsán látottakat, helyiekkel beszélve arról, hogy ők maguk mit gondolnak ezzel kapcsolatban az országukról.
Tanulóinkkal nagyon pozitív tapasztalatunk volt. Rendkívül együttműködőek voltak. Szerencsére betegség nem nehezítette az utazásunkat. Összességében rengeteg szép élményt szereztünk. Ezek közül az egyik, amire nem számítottunk a belgák pozitív életszemlélete volt. A belga kísérőtanár mindenben meglátta a jót, és az apróbb problémák áthidalásában ez óriási segítség volt nekünk. Diákjaik hozzáállása is ilyen volt. Vidámak voltak, jó volt velük időt együtt tölteni.
Mostani tapasztalataink tanulságokat hordoznak a jövőre nézve. Örökös ökoiskola lévén sokat tudunk profitálni a környezetvédelemmel kapcsolatban kint tapasztaltakból. Például az üvegvisszaváltás rendszere Máltán különösen megfogott minket, reméljük, hasonló rendszer Magyarországon is elérhető lesz. További projektek is épülhetnek a jelenlegi projekt alapjaira, a megszerzett kapcsolatokra.
2022-1-HU01-KA122-SCH-000075925 Málta Erasmus+ |
2023. március 06-19-ig 10 diák 2 kísérő tanárral 2 hetet töltött Máltán Erasmus program keretében. A diákok 14 és 18 év közöttiek. Repülővel utaztunk a máltai nemzetközi reptérre, ahonnan b… |
Ugrás a Swayre |
Malaga, Spanyolország
2022.10.31-11.13.
2022-1-HU01-KA122-SCH-000075925
A BGSZC Budai Gimnázium és Szakgimnázium 10, spanyol nyelvet tanuló diákja, két tanár kíséretében, 12 napot töltött Malagán, Spanyolországban. Az utat Erasmus+ pályázat finanszírozásával szerveztük meg.
A tanulók spanyol nyelvi fejlődését a Malaca Instituto nyelviskola segítette. A diákok különféle, a spanyol kultúrát feldolgozó programokon, kirándulásokon vettek részt nevezetesen Mijasban, Nerja-ban és Frigiliana-ban és Cordobában. Kulturális beszélgetések során bővítették ismereteiket a spanyol vallástörténet, gasztronómia, hagyományos zene és táncművészet, irodalom és képzőművészetek területén.
Malaga egy lenyűgöző város Dél-Spanyolországban, amely gazdag történelemmel és kulturális örökséggel rendelkezik. Érkezésünkkor rögtön elbűvölt bennünket a táj, a mediterrán hangulat, a pálmafák látványa. Kisbusszal vittek fel bennünket a Malaca Instituto-hoz, ahol a szállásunk is volt egyben. Az épület egyszerre mediterrán és modern hangulatot áraszt, rögtön mindenki úgy érezte magát, hogy ideális mind lakhatás mind tanulás szempontjából. Szinte azonnal mindenki otthonosan mozgott az épületben és környékén.
A program, kisebb sorrendbeli csereberével, de teljesen lefedte a korábban leírtakat, ígérteket. A tanulmányi, kulturális tanórák ötletgazdagok, informatívak, inspirálóak és tanulságosak voltak. A diákok nagyon nagy örömmel vettek részt a feladatokban, a csoportmunkákban korábban nem annyira jellemző aktivitással dolgoztak.
Az összes programot hihetetlenül alkalmasnak találtuk a diákjaink korosztályához. Minden kulturális terület, amelyet érinteni kívántunk maximálisan biztosított volt számunkra.
A szállásról és háromszori étkezésünkről is csak szuperlatívuszokban tudunk beszámolni. Minden szoba kényelmes volt, az ételek mennyisége pontosan megfelelő kamasz gyerekek étkezéséhez irányozva.
Malaga ideális helyszín egy pályázati projekt létrehozására, mert méreteiben teljesen optimális, a közlekedés szempontjából teljes mértékben diákbarát. Kulturális tekintetben pedig lebilincselő, mind a nevezetességek, természeti adottságai, gasztronómiai különlegességei miatt.
Malaga, Erasmus+ 2022. 10.31-11.13. |
A BGSZC Budai Gimnázium és Szakgimnázium 10, spanyol nyelvet tanuló diákja, két tanár kíséretében, 12 napot töltött Malagán, Spanyolországban. Az utat Erasmus+ pályázat finanszírozásával sz… |
Ugrás a Swayre |
A projektet az Európai Bizottság támogatta. A kiadványban (közleményben) megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.